Az utóbbi években egyre gyakrabban találkozunk tanulási zavarral küzdő gyermekekkel. A leggyakrabban előforduló okok között előkelő helyet foglal el az emlékezet gyengesége.
Miért fontos a jó memória?
"Vedd el? az olvasókönyvedet, nyisd ki a 34. oldalon, a bal oldalon lévő kép melletti rövid szövegben keresd meg a hosszú magánhangzókat tartalmazó szavakat, és pirossal húzd alá!"
Gondot okoz gyermekének az előző utasítás? Lehet, hogy gyermeke a feladatot hibátlanul meg tudná oldani, de nem is jut el odáig, mert közben elfelejti, mit is mondott a tanító néni. Lemarad, kérdezgeti a szomszédját. Közben pedig elrepül a drága idő. A végeredmény a rossz jegy, esetleg a büntetés, amiért "lesett", "csalt", "zavarta a szomszédját". Otthon persze jön a szokásos kérdés: Miért nem figyeltél jobban!? A válasz egyszerű: azért mert nem tud ilyen sok információt megjegyezni, illetve követni.
Fontos, hogy Ön is tisztában legyen azzal, hogy milyen gyermeke szóbeli emlékezete, hiszen ezen múlik a szövegek megtanulása, végeredményben az iskolai tudás eredményessége.
Az emlékezet színvonala függ a gyerek életkorától, de függ attól is, hogy kisebb korában volt-e megfelel? és elegendő számú alkalma a gyakorlásra. Kapott-e lehetőséget és biztatást arra, hogy mondókákat, verseket, dalokat tanuljon. A szülők kérdezték-e, hogy milyen élményei vannak egy-egy napról vagy jelesebb eseményről. Kérték-e, hogy próbálja felidézni az elhangzott mese vagy történet főbb eseményeit. És persze, volt-e türelmük végighallgatni a válaszát.
Jó esetben a gyermek már korán megtanulja, hogy a dolgok egymásutánisága, a sorrend nem tetszőleges, sőt az egész minőségének a záloga. Amikor tanítjuk a hét napjait, vagy az egymást követő évszakokat, egy vers sorait, különösebb magyarázat nélkül javítjuk, ha a sorrendben tévedne. Ilyenkor azt tudatosítjuk, hogy önkényesen nem változtathatjuk meg bizonyos elemek sorrendjét, mert az a tartalom változásához vezet.
Ha a gyereknek ez a készsége nem elég fejlett, vagyis nem tudja az egymás után elhangzó szóbeli információkat pontosan értelmezni és megjegyezni, akkor komoly problémái lesznek már a feladatok megértésénél, és még inkább a tanulás során.
Az emlékezet típusai
A rövid távú memóriánk amolyan átmeneti rakodóhely az információk számára. Ezeket az információkat később hosszabb távra is eltároljuk, vagy elfelejtjük. Ha fontosak, akkor átkerülnek a hosszú távú memóriánkba.
A rövid távú memóriát használjuk például arra, hogy egy hallott telefonszámot megjegyezzünk néhány percre. De itt őrizzük annak a tárgynak a főbb vonásait is, amit épp le akarunk rajzolni. Ha kíváncsi, hogy hogyan működik rövid távú memóriája, akkor a most következő számokat olvassa el figyelmesen, de csak egyszer, és azután hunyja be a szemét vagy nézzen a monitoron kívül, és ismételje el őket ugyanebben a. sorrendben: 1,5,2,6,1,8,4,8,1,9,4,5. Hány számot tudott hibátlanul visszamondani? Tudnia kell, hogy a rövid távú memória kapacitása legtöbbünknél nem haladja meg az 5-9 egységet, azaz 5-9 számra, szóra, képre emlékszünk. Képesek vagyunk azonban megnövelni ezeknek az egységeknek a méretét, ezáltal emelni az emlékezeti tárban szereplő tételek számát. Az előbb leírt számsorozatból fel tudjuk idézni mind a 12 számjegyet, ha átkódoljuk: 1526, 1848, 1945 és csak ezt a három egységet tároljuk a rövid távú memóriában.
A rövid távú memóriánk azon kívül, hogy benne átmenetileg információk raktározódnak, dolgozó, működő memória is. Például, amikor fejben számolunk, azt a rövid távú memóriánkban végezzük.
Mire kell figyelni?
Nagyon fontos tudni azt, hogy milyen gyermeke emlékezete, hiszen ez a tanulás egyik kulcsa, ettől függ az iskolai eredménye. Ha gyermekének gondot okoz egy telefonszám megjegyzése, nehézkes a számok pontos lemásolása, üzenetek, utasítások, irányok megjegyzése, akkor memóriája feltétlenül fejlesztésre szorul.
Mit tehet? Tanácsok a problémák kezeléséhez
Nagyon fontos a "többcsatornás" tanulás. Ne csak szóban, hallás után próbálja az anyagot "belesulykolni" gyermekébe! Használjon képeket vagy szimbólumokat, jeleket emlékeztetőül!
Olvastassa a számokat vagy szavakat részekre bontva! A gyermek olvasson lassan és módszeresen. Próbálja azonnal megtalálni annak a bekezdésnek a központi gondolatát, amit éppen olvas. Fontos, hogy rendszeresen tartson pihenőket, hiszen e nélkül a teljesítmény az idő múlásával fokozatosan romlik. Különböző kutatások bizonyítják, hogy a tanulás után a tanultak felidézésének képessége eleinte nagy, azonban ezután hirtelen és egyre nagyobb mértékben csökkenni kezd. Ez a folyamat azonban többszöri ismétléssel lelassítható. Például egy óra múlva 10 percig kell ismételni a tanultakat, majd egy nap múlva 2-4 percet, egy hét múlva már mindössze 2 percre van szükség, s végül egy hónap múlva a tanult információ beépült a hosszú távú memóriába.
Memóriafejlesztés a Varázsbetűvel
A Varázsbetű "Számmemória" játékával kitűnően fejlesztheti gyermeke emlékezetét, játékos formában, kudarcok nélkül tréningezheti a memóriáját. A játék célja: megtalálni azokat a kockákat, amelyek azonos eredményt rejtenek. A beállítások menüpontban különböző választási lehetőségeket talál. Ennek köszönhetően az elsős gyermektől a felnőttig mindenki hatékonyan munkálkodhat vele. Növelhet? illetve csökkenthető az adott számkör (20-as, 30-as....300-as) - a gyermek képességéhez igazodva. Szabadon beállítható a felfedésre váró kép-párok száma - minél több a kép-pár, annál nehezebb a feladat. A párokat is meg lehet választani: legegyszerűbb, amikor számnak szám (7 párja 7), kicsit nehezebb, amikor egy számnak valamilyen művelet (7 párja 3+4), s a legnehezebb, amikor műveletnek művelet (3+4 párja 9-2) a párja. A feladattípus megválasztásával (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) naprakész lehet a gyakorlás - éppen olyan feladatokat végezhetnek, mint amilyennel az iskolában foglalkoznak. A várakozási idő csökkentésével pedig a gyors műveletvégzésre serkentheti gyermekét.
Játékötletek otthonra
Origami
Szükséges eszközök: utasítássor (origami könyvből ), és néhány hajtogatásra alkalmas papírlap.
Először az utasításokat egyenként felolvasva, készítse el Ön a figurát. Ezután olvassa fel a gyereknek az utasításokat, de mindegyiket csak egyszer. Ha sikerült neki a hajtogatás, ismételje meg az egészet úgy, hogy 2-3 utasítást egyszerre olvas fel.
Szólánc:
Gyűjtsön össze rövid, érdekes, mókás szavakat: pl: Marci, Berci, Karcsi, Tercsi, Ancsa, Jancsi, Bence Jenci, Ince, Vince, Lonci, Manci. De autómárkák felsorolása is megteszi, ha mással nem tudja rávenni gyermekét a gyakorlásra: Olvassa fel a 6-8 szóból álló szóláncot és kérje, hogy ismételje el sorban, amit hallott. Ha jól megy, jöhet a hosszabb lánc, ha téveszt, rövidítsen.
Szorzótáblás memória - Összeköti a kellemeset a hasznossal.
Töltse le és nyomtassa ki ezt a lapot, s ragassza rá egy keményebb papírra (hogy ne legyen átlátszó). Én le is szoktam laminálni, így tartósabb. Vágja szét úgy, hogy a művelet és a kép legyen az egyik kártyán (1*6 mellette a pad képe), a másik kártyán pedig az eredmény és a rím (6 - a parkban van egy pad) szerepeljen. Így 20 db kártyát kap. Keverje össze, s képpel lefordítva tegye az összes képet az asztalra - valamilyen rendszer szerint (pl. 5*4-es sorokban). A kártyákat párosával lehet felfordítani, így kell megtalálnia az összetartozó párokat. A játék addig tart, míg az összes párt meg nem találták.
Jó játékot, kellemes együttlétet kívánok!
www.varazsbetu.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése