Oldalak

2010. október 3., vasárnap

A kéz szerepe

Az iskola számos feladata, és gondja nem terelheti el a figyelmét gyermeke kézügyességének fejlesztéséről. Ez ugyanis elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy az írás elsajátítása nehézségek nélkül történjen, és örömteli tevékenység legyen.

Az írástanuláshoz nagyon fontos a megfelelő szintű finommozgások kialakulása. Ezért nagy gondolt kell fordítani a kézfej és az ujjak izmainak edzésére, az ujjmozgások összerendezésére. Ez történhet tornáztatással, vagy valamilyen kézműves tevékenység végeztetésével. Ezek mellett további fontos teendő a szem és a kéz összehangolt munkájának megteremtése.

Tornáztatás

A gyermekek körében igen kedveltek az "ujjtornák". Az ujjak tornáztatása során különböző gyakorlatokat végezhetnek:

1. Nyitogató

A gyermek ökölbe szorított kezének ujjait egyenként nyitogatjuk (nagyobb gyermekek önállóan nyithatják), s közben a mondókát mondjuk:

"Hüvelykujjam almafa,
Mutatóujjam megrázta,
Középső ujjam felszedte,
Gyűrűs ujjam hazavitte,
A kisujjam mind megette
Megfájdult a hasa tőle."

2. Mutogató

A gyermekek kezükkel illetve ujjaikkal mutassák meg a mondókában elhangzó mozdulatokat:

"Ujjaimat mutogatom,
közben vígan mondogatom:

Emeljék fel a kezüket és mozgassák ujjaikat!

Kifordítom, befordítom,

Forgassák ki-be a tenyerüket!

Fölfordítom, lefordítom,

Forgassák föl-le a tenyerüket!

Zongorázok, furulyázok,

Utánozzák a zongorázás, furulyázás mozdulatait!

Erősebb lett a kezem,
A tornát befejezem."

Tárják szét kezeiket!

3. Mozgató

Különböző mozdulatokat kell végezniük a gyerekeknek. Itt már az ügyességnek és a gyorsaságnak is fontos szerep jut:

Kő, papír, olló: Három jelet kell megjegyezni ehhez a játékhoz. Kő: ökölbe szorított kéz, papír: kinyújtott tenyér, olló: mutató és középső ujj szétnyitva. A két játékos egyszerre mondja: "kő, papír, olló!", s a végén az egyik jelet mutatják. Ha egyforma jelet mutatnak, az döntetlen. Ha két különbözőt, akkor az nyer, amelyik az erősebb. (A papír erősebb, mint a kő, mert bele lehet csomagolni a papírba a követ. A kő viszont erősebb az ollónál, mert a kő kicsorbítja az élét. Az olló erősebb, mint a papír, mert el tudja vágni azt.)

Vörös pecsenye: Üljenek egészen közel egymáshoz gyermekével. Egyikük tartsa mindkét tenyerét fölfelé maga előtt. A másikuk tenyérrel lefelé (kb. 3-4 cm-re) a másik keze fölé helyezze a sajátját. Az alsó játékos igyekezzen egy hirtelen mozdulattal a felső kezek valamelyikét meglegyinteni. Ha sikerül az ütés, cseréljenek, ha nem, maradjanak ugyanígy.

Kézműves tevékenység

Valamennyi kézműves tevékenység kitűnően tornáztatja gyermeke kézizomzatát. Mindenki kedvére kiválaszthatja a hozzá legközelebb álló kézműves tevékenységet - lehet ez festés, gyurmázás, gyöngyfűzés, nyírás, tépés, és sorolhatnám még az újabbnál újabb kreatív játékokat. Az ország szinte valamennyi pontján megtalálhatók a különféle kreatív boltok (az Interneten is elérhetők), ahol kedvükre választhatnak a sokféle lehetőség közül. A kézizomzat fejlesztésén túl az esztétikai érzék és a kreativitás is fejlődik a játékok során, a maradandó alkotások pedig a lakás különböző díszeivé válhatnak.

A kézizomzat fejlesztése a mindennapi tevékenységek során

Milyen gyakran fordul elő Önnel, hogy a rohanás, késés miatt Ön öltözteti fel gyermekét? Pedig a gombolás, cipőfűzés, cipzár föl-le húzása, a masnikötés mind-mind fejleszti gyermeke kézizomzatát. Nagyon fontos tehát, hogy gyermeke önállóan végezze ezeket a tevékenységeket, még akkor is, ha eleinte kicsit hosszabb időt igényel. Higgye el, ez a kis várakozás igazán meghozza gyümölcsét!

Hogyan fejleszti a Varázsbetű a kézügyességet?

Valamennyi számítógépes tevékenység jótékony hatással van a szem és kéz összehangolt mozgásának a kialakítására. Hiszen miközben a képernyőre néz gyermeke, kezével úgy irányítja az egeret vagy a billentyűzetet, hogy arra rá sem pillant.

A Dobozoló elnevezésű játék tanítványaim egyik nagy kedvence. Irányítása nagyon egyszerű. Az üveg először a felső futószalagon érkezik, majd átkerül az alsóra. Amikor az alsó szalagon a megfelelő doboz fölé ér, a billentyűzet lefelé mutató nyila megnyomásával dobhatják be a dobozba. Ha az üveget rossz dobozba teszik, vagy ha leesik a szalag végén, akkor összetörik, és egy életet elveszítenek. A játék kezdetén öt életük van, ezt a képernyő bal alsó sarkában sorakozó öt befőttesüveg jelképezi. 500 pontonként kap a játékos egy bónusz életet. A játék folyamatosan gyorsul, tehát egyre nehezebbé válik. A játék beállításai a Fájl menü Beállítások pontjából érhetőek el. Három játéktípusból lehet választani: betűk azonosítása, betűcsoportok azonosítása, kép és szó azonosítása. Így a különböző életkorú gyermekek kiválaszthatják a számukra legnagyobb kihívást jelentő feladattípust. Valamennyi játékfajta esetén meg lehet határozni a játék kezdő fokozatát, tehát azt a sebességet, mellyel kezdetben érkeznek az üvegek.

Játékötletek otthonra

A rajzolós versikéket nagyon szeretik a gyerekek. A versike mondása közben, a vonalakat rajzolgatva észrevétlenül elkészül a szép kis rajzocska. Eközben a mozgás és a beszéd is összhangba kerül, ami elengedhetetlenül fontos a tanuláshoz (pl. korongok számolásánál nagyon fontos, hogy egy korongra egy számot mondjon).

A rajzolás menete: A számok jelzik, milyen sorrendben kell megrajzolni az egyes részeket.

Íme két kis versike:

A macska

  1. Ugribugri

  2. tarka

  3. macska,

  4. itt a

  5. füle,

  6. ott a

  7. bajsza.

  8. Domborodó hasikája

  9. rajta

  10. a négy

  11. lábacs-

  12. kája.

A kiskakas

  1. Rajzoltam

  2. egy

  3. kiskakast,

  4. tarka

  5. tol-

  6. last,

  7. tarajast.

  8. Csőre van és

  9. lába

  10. kettő,

  11. készen

  12. van a

  13. kis éb-

  14. resztő.

Tartalmas együttlétet, jó rajzolást kívánok az egész családnak!

Kazal Kolos ügyvezető

Varázsbetű Programfejlesztő Műhely

8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil: 30/227-06-91, Fax: 87/482-155

e-mail: kazalkolos@varazsbetu.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése