Az írástanuláshoz nagyon fontos a megfelelő szintű finommozgások kialakulása. Ezért nagy gondolt kell fordítani a kézfej és az ujjak izmainak edzésére, az ujjmozgások összerendezésére. Ez történhet tornáztatással, vagy valamilyen kézműves tevékenység végeztetésével. Ezek mellett további fontos teendő a szem és a kéz összehangolt munkájának megteremtése.
Tornáztatás
A gyermekek körében igen kedveltek az "ujjtornák". Az ujjak tornáztatása során különböző gyakorlatokat végezhetnek:
1. Nyitogató
A gyermek ökölbe szorított kezének ujjait egyenként nyitogatjuk (nagyobb gyermekek önállóan nyithatják), s közben a mondókát mondjuk:
"Hüvelykujjam almafa,
Mutatóujjam megrázta,
Középső ujjam felszedte,
Gyűrűs ujjam hazavitte,
A kisujjam mind megette
Megfájdult a hasa tőle."
2. Mutogató
A gyermekek kezükkel illetve ujjaikkal mutassák meg a mondókában elhangzó mozdulatokat:
"Ujjaimat mutogatom, | Emeljék fel a kezüket és mozgassák ujjaikat! |
Kifordítom, befordítom, | Forgassák ki-be a tenyerüket! |
Fölfordítom, lefordítom, | Forgassák föl-le a tenyerüket! |
Zongorázok, furulyázok, | Utánozzák a zongorázás, furulyázás mozdulatait! |
Erősebb lett a kezem, | Tárják szét kezeiket! |
3. Mozgató
Különböző mozdulatokat kell végezniük a gyerekeknek. Itt már az ügyességnek és a gyorsaságnak is fontos szerep jut:
Kő, papír, olló: Három jelet kell megjegyezni ehhez a játékhoz. Kő: ökölbe szorított kéz, papír: kinyújtott tenyér, olló: mutató és középső ujj szétnyitva. A két játékos egyszerre mondja: "kő, papír, olló!", s a végén az egyik jelet mutatják. Ha egyforma jelet mutatnak, az döntetlen. Ha két különbözőt, akkor az nyer, amelyik az erősebb. (A papír erősebb, mint a kő, mert bele lehet csomagolni a papírba a követ. A kő viszont erősebb az ollónál, mert a kő kicsorbítja az élét. Az olló erősebb, mint a papír, mert el tudja vágni azt.)
Vörös pecsenye: Üljenek egészen közel egymáshoz gyermekével. Egyikük tartsa mindkét tenyerét fölfelé maga előtt. A másikuk tenyérrel lefelé (kb. 3-4 cm-re) a másik keze fölé helyezze a sajátját. Az alsó játékos igyekezzen egy hirtelen mozdulattal a felső kezek valamelyikét meglegyinteni. Ha sikerül az ütés, cseréljenek, ha nem, maradjanak ugyanígy.
Kézműves tevékenység
Valamennyi kézműves tevékenység kitűnően tornáztatja gyermeke kézizomzatát. Mindenki kedvére kiválaszthatja a hozzá legközelebb álló kézműves tevékenységet - lehet ez festés, gyurmázás, gyöngyfűzés, nyírás, tépés, és sorolhatnám még az újabbnál újabb kreatív játékokat. Az ország szinte valamennyi pontján megtalálhatók a különféle kreatív boltok (az Interneten is elérhetők), ahol kedvükre választhatnak a sokféle lehetőség közül. A kézizomzat fejlesztésén túl az esztétikai érzék és a kreativitás is fejlődik a játékok során, a maradandó alkotások pedig a lakás különböző díszeivé válhatnak.
A kézizomzat fejlesztése a mindennapi tevékenységek során
Milyen gyakran fordul elő Önnel, hogy a rohanás, késés miatt Ön öltözteti fel gyermekét? Pedig a gombolás, cipőfűzés, cipzár föl-le húzása, a masnikötés mind-mind fejleszti gyermeke kézizomzatát. Nagyon fontos tehát, hogy gyermeke önállóan végezze ezeket a tevékenységeket, még akkor is, ha eleinte kicsit hosszabb időt igényel. Higgye el, ez a kis várakozás igazán meghozza gyümölcsét!
Hogyan fejleszti a Varázsbetű a kézügyességet?
Valamennyi számítógépes tevékenység jótékony hatással van a szem és kéz összehangolt mozgásának a kialakítására. Hiszen miközben a képernyőre néz gyermeke, kezével úgy irányítja az egeret vagy a billentyűzetet, hogy arra rá sem pillant.
A Dobozoló elnevezésű játék tanítványaim egyik nagy kedvence. Irányítása nagyon egyszerű. Az üveg először a felső futószalagon érkezik, majd átkerül az alsóra. Amikor az alsó szalagon a megfelelő doboz fölé ér, a billentyűzet lefelé mutató nyila megnyomásával dobhatják be a dobozba. Ha az üveget rossz dobozba teszik, vagy ha leesik a szalag végén, akkor összetörik, és egy életet elveszítenek. A játék kezdetén öt életük van, ezt a képernyő bal alsó sarkában sorakozó öt befőttesüveg jelképezi. 500 pontonként kap a játékos egy bónusz életet. A játék folyamatosan gyorsul, tehát egyre nehezebbé válik. A játék beállításai a Fájl menü Beállítások pontjából érhetőek el. Három játéktípusból lehet választani: betűk azonosítása, betűcsoportok azonosítása, kép és szó azonosítása. Így a különböző életkorú gyermekek kiválaszthatják a számukra legnagyobb kihívást jelentő feladattípust. Valamennyi játékfajta esetén meg lehet határozni a játék kezdő fokozatát, tehát azt a sebességet, mellyel kezdetben érkeznek az üvegek.
Játékötletek otthonra
A rajzolós versikéket nagyon szeretik a gyerekek. A versike mondása közben, a vonalakat rajzolgatva észrevétlenül elkészül a szép kis rajzocska. Eközben a mozgás és a beszéd is összhangba kerül, ami elengedhetetlenül fontos a tanuláshoz (pl. korongok számolásánál nagyon fontos, hogy egy korongra egy számot mondjon).
A rajzolás menete: A számok jelzik, milyen sorrendben kell megrajzolni az egyes részeket.
Íme két kis versike:
-
Ugribugri
-
tarka
-
macska,
-
itt a
-
füle,
-
ott a
-
bajsza.
-
Domborodó hasikája
-
rajta
-
a négy
-
lábacs-
-
kája.
-
Rajzoltam
-
egy
-
kiskakast,
-
tarka
-
tol-
-
last,
-
tarajast.
-
Csőre van és
-
lába
-
kettő,
-
készen
-
van a
-
kis éb-
-
resztő.
Tartalmas együttlétet, jó rajzolást kívánok az egész családnak!
Kazal Kolos ügyvezető
Varázsbetű Programfejlesztő Műhely
8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.
Telefon:87/482-155, Mobil: 30/227-06-91, Fax: 87/482-155
e-mail: kazalkolos@varazsbetu.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése