2010. november 9., kedd

Miért nőtt a diszlexiás gyermekek száma?

Napjainkban egyre több a diszlexiás gyermek. Vajon tényleg így van? Vagy csak eddig nem tudtunk róluk?

Mi is a diszlexia?

Ha nagyon általánosan fogalmaznék, akkor azt mondanám: olvasászavar. S tulajdonképpen ez a kulcs: OLVASÁS. Tehát egy óvodáskorú gyermekre egyáltalán nem mondható, hogy diszlexiás. Esetleg bizonyos képességei elmaradnak az életkorában várható eredménytől, s ezért diszlexia-veszélyeztetett. Ha ezek az elmaradások nem túl nagyok, és a terápia időben elkezdődik, akkor lehet, hogy nem is alakul ki az olvasászavar.

Diszlexiásnak csak az általános iskola második osztálya végén nyilvánítanak egy gyermeket, mégpedig akkor, ha az átlagos vagy az átlagosnál magasabb intelligenciája és a helyes olvasástanítási módszer ellenére sem tudott 2 év alatt megtanulni olvasni.

Mi lehet ennek az oka?

Egyre több kutatás folyik ennek megállapítására. A modern lehetőségeknek köszönhetően már tudományosan is beigazolódott a tény, hogy az olvasászavar öröklődik. Megtalálták ugyanis a diszlexiáért felelős gént: genetikusok azt állítják, hogy a 6. kromoszóma rövidebb ágán lévő eltérés okozhatja a problémát. Ráadásul férfiágon az öröklődés magasabb arányú - azaz ha egy férfi diszlexiás, csaknem 50% az esély arra, hogy fiú gyermeke is az lesz. Anyai ágon ennek a valószínűsége csak 25 %.

Az anyaméhen belül, születés közben, vagy a születés utáni időszakban felléphet egyfajta oxigénhiányos állapot a gyermek szervezetében. Esetleg kis súlyú, koraszülött csecsemők esetében is jelentkezhetnek ezek a problémák, amelyek minimális idegrendszeri károsodáshoz vezethetnek. Ezek olyan minimálisak, hogy szinte ki sem mutathatók, csak a fejlődés folyamán derül ki, hogy a gyermek olvasási nehézsége ezekre az okokra vezethető vissza. Szerencsére az orvostudomány napjainkban olyan fejlett, hogy ma már olyan gyermekek is teljes, boldog életet élhetnek, akik néhány évvel ezelőtt életben sem maradtak volna. Az esetleges minimális idegrendszeri eltérés pedig (amely a diszlexia oka lehet) eltörpül az öröm mellett, amit az a szülő érez, akinek 700 grammos csecsemőjét megmentették.

Előfordulhat, hogy nem jól lát, vagy nem jól hall egy gyermek, s emiatt nehéz neki elsajátítania az olvasást. Rejtett szemtengelyferdülése van, vagy gyorsan elfárad a szeme. Ezért ha azt látja, hogy gyermeke a vártnál nehezebben boldogul az olvasással, feltétlenül kérje ki egy szemészorvos véleményét.

Az állandóan gyulladt fül vagy a megnagyobbodott orrmandula miatt megeshet, hogy gyermeke nem jól hall, ezért nehézséget jelent neki az egymáshoz nagyon hasonló hangok megkülönböztetése. Ilyenek a zöngés-zöngétlen párok: v-f, t-d, k-g, ty-gy-ny ... stb. Ezért ha azt veszi észre, hogy gyermeke főként ezeket a betűket téveszti össze, keressen fel egy orr-fül-gégész szakorvost, aki meg tudja állapítani, hogy csemetéje hallásával minden rendben van-e.

Nagyon sok kutatást végeztek arra vonatkozóan, hogy az olvasászavar összefügghet-e a szülők szociális helyzetével, iskolázottságával. Azt találták, hogy a valóban diszlexiás gyermekek valamennyi szociokulturális helyzetben előfordulhatnak. Azaz a diszlexia nem "válogat". Iskolázatlan szülők gyermeke nem lesz feltétlenül olvasászavaros, s ez fordítva is igaz - egyetemi professzorok csemetéje is küzdhet ezzel a problémával.

Nagyon sokan az olvasástanítási módszereket hibáztatják a diszlexiás gyermekek számának növekedéséért. "Régen csak egyféle könyv létezett, mindenki abból tanult olvasni - nem is volt ennyi tanulási zavaros gyermek" - hallom gyakran idősebb kollégáimtól. Valóban igazuk van. Léteznek olyan módszerek, amelyek nem előnyösek a részképesség zavaros gyermekek számára. Tehát, ha már óvodában látja, hogy gyermeke bizonyos területeken nem túl jól teljesít, feltétlenül kérje ki az intézmény logopédusa véleményét az iskolaválasztással és az olvasástanítási módszerrel kapcsolatban.

Hogy melyik a legelőnyösebb olvasástanítási program? A magyar nyelv sajátosságai miatt a hangoztató - elemző - összetevő módszer a legszerencsésebb. Ez a program megtanítja a hangokat jelölő betűket, s így olvassák össze (előtte természetesen szavakat bontottak hangokra). A másik módszer, amikor szóképeket tanítanak a gyermeknek ("ide az van írva: papa"). Szerencsére ma már elvétve alkalmazzák ezt a típusú olvasástanítást. Vannak olyan gyermekek egyébként, akinek nem jelent gondot a szóképes olvasástanítás - tehát ne essen kétségbe, ha gyermeke ezzel tanul olvasni. Azonban ha már óvodáskorában nehézségei adódtak akár a látási megkülönböztető-képességgel, akár a hallásival, akkor szerencsésebb a hangoztató-elemző-összetevő módszer (Pl. Meixner Ildikó: Játékház).

Gyakran okoz az is olvasási zavart, ha egy pedagógus nem veszi figyelembe a tanulók képességeit, és túl gyorsan akar mindenkit megtanítani. Sajnos (vagy szerencsére?) nem vagyunk egyformák, a gyerekek képességei is jelentősen eltérőek. Vannak olyan diszlexiás tanítványaim, akik kiemelkedő intelligenciával rendelkeznek, mégis nehézséget okoz számukra az olvasás megtanulása, mert egy-egy képességterületen elmaradnak a kortársaiktól. Ha egy pedagógus nem veszi ezt figyelembe, s mindenkit egyformán kezel, akkor előfordulhat, hogy egy kiemelkedő intelligenciával rendelkező gyermek szó szerint elkallódik. Ugyanis a sok tanulási kudarc egyenes következménye a magatartási probléma: agresszívvá, "nemtörődömmé" válik a tanuló. Tapasztalataim szerint azonban egyre több pedagógus érdeklődik a diszlexia iránt, és segítő szándékkal fordul az ilyen gyermekek felé.

Egy jó barát a "bajban" - Varázsbetű

Nagyon nehéz elfogadni, ha a család szeme fényéről kiderül, az átlagtól gyengébben teljesít. Ennek jelei már óvodáskorban mutatkoznak (erről egy következő hírlevélben olvashat). Az időben felfedezett és ellátásban részesített "nehézség" azonban iskoláskorra jelentősen csökkenthető, esetleg meg is szüntethető. Igen ám, de nagyon nehéz egy 4-5 éves gyermeket feladatlap elé "kényszeríteni". Szerencsére nem is kell, mert segít Önnek a Varázsbetű Programcsalád is. Nagyon hasznos "jó barát", óvodáskortól egészen középiskolás koráig elkísérheti gyermekét. Egy-egy részképesség fejlesztésére ugyanis több típusú játékot tartalmaz, melyek önmagukban is egyszerűsíthetők, nehezíthetők a beállításoknak köszönhetően. Így 3 éves kortól egészen felnőtt korig tanulhatnak vele. Nagyszámú kép- és szóanyagának köszönhetően arról gondoskodik, hogy ne legyen unalmas a gyakorlás, mindig találjon kihívást gyermeke. Az állandó jutalmazás, dicséret által pedig az a gyermek is sikerélményhez jut, aki az óvodában vagy az iskolában nélkülözi ezt az érzést.

Játékötlet otthonra

A diszlexiás (és sok nem diszlexiás) gyermek számára is nagy nehézséget jelent a hangzók időtartam szerinti megkülönböztetése: "rövid vagy hosszú?" Pedig nagyon fontos különbség ez, megváltoztathatja egy szó jelentését. A mára egy olyan szoftvert készítettünk Önnek, amellyel ezt gyakorolhatják.

Két szót lát egy hiányos mondat felett a keretben. Pl. agyal - aggyal. Beszéljék meg a két szó jelentését, gyakorolják kiejtésüket. 4. osztálytól kezdődően esetleg a szófajukat is megállapíthatják. Majd a megbeszélést követően gyermeke helyezze el a mondatba mind a két szót.

A Varázsbetű Rövid-hosszú szoftver innen tölthetõ le:

http://www.varazsbetu.hu/varazsbetu_rovidhosszu/

Nagyon fontosnak tartom a mozgást is, ezért egy mozgásos játékot is ajánlok Önnek. A játék neve: Akrobata

Szigetelőszalaggal húzzon egy hosszú vonalat a padlóra - ez legyen a kötél. (A szabadban a földre is lehet vonalat húzni egy bot segítségével). Ezen a "kötélen" kell az akrobatának végigsétálnia úgy, hogy le ne essen a "mélybe". Különböző feladatokat lehet végrehajtani: az akrobata mehet egyszerű lépésekkel, láblendítéssel, felhúzott térdekkel, oldalazva, lábujjhegyen, sarkon, külső talpélen, belső talpélen, hátrafelé ... stb. Tovább lehet nehezíteni a feladatot azzal, ha nem egyenes a kötél, hanem hullámos, cikkcakkos vagy kör alakú. Az a legügyesebb akrobata, aki egyszer sem esett le a kötélről.

Vidám cirkuszi mutatványokat kívánok!

Kazal Kolos ügyvezetõ

Varázsbetû Programfejlesztõ Mûhely

8230, Balatonfüred, Dózsa Gy. u. 11.

Telefon:87/482-155, Mobil: 30/227-06-91, Fax: 87/482-155

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése